Podsumowanie projektu
Współczesna kultura w dużej mierze opiera się na wizualnym przekazie, który dąży do wywołania spektakularnego efektu i ciągłego pobudzania odbiorców, bez przywiązywania należnej uwagi do jakości prezentowanej treści. Z tego też powodu w spektaklu „Lookout ” połączyliśmy tradycyjny tekst dramatyczny z innowacyjnym sposobem jego prezentacji, który ograniczył sferę wizualną na korzyść sfery audialnej, warstwy literackiej oraz zmysłowego odbioru dzieła teatralnego. Spektakl „Lookout” był kolejną pracą autora „teatru niewizualnego” oraz „czytań w ciemnościach”, które koncentrują się na prezentacji przedstawień i czytań literackich, realizowanych przy pomocy audialnych środków wyrazu.
Akcja spektaklu dzieje się we współczesnym mieszkaniu. Młodzi bohaterowie inwigilują i podsłuchują mieszkającą za ścianą kobietę, gdyż mają plan ułożenia sobie życia na nowo jej kosztem. „Ona” i „On” nasłuchują dzień i noc oznak życia tajemniczej lokatorki, nie przekraczając jednak fizycznie progu drugiego pokoju. Straszą kobietę fałszywym listem z urzędu, snując rozważania dotyczące prawdopodobnej śmierci staruszki. Przedstawienie nawiązuje do współczesnego zjawiska hejtu, opowiada o bierności relacji międzyludzkich w dobie technologii i łatwo dostępnych technik inwigilacji, której ofiary tracą wolność i prawa obywatelskie, a relacje społeczne ulegają zmiażdżeniu. Uruchomiona w spektaklu szeroko pojęta audiosfera została potraktowana jako narzędzie przemocy, będąc metaforą świata przesiąkniętego właśnie dźwiękową inwigilacją, wpisaną w precyzyjny i brutalny mechanizm sztuki inspirowanej tekstem Herberta.
Reżyser Andrzej Ficowski nawiązał do „Estetyki znikania” Paula Virilio, francuskiego myśliciela, który zaleca, aby w sztuce współczesnej uwzględniać przerwy w rytmie postrzegania i wykreował spektakl, który pozwolił odbiorcom na odmienne doświadczenie sztuki teatralnej za sprawą audialnych środków wyrazu artystycznego, skoncentrowanych na aktywizacji aparatu percepcyjnego odbiorców i stworzenia w wyobraźni własnego odczytania sztuki. Autor inspirując się dramatycznym utworem Zbigniewa Herberta „Drugi pokój”, miał na celu również zachęcenie odbiorców do skonfrontowania ze współczesną wrażliwością nieco zapomnianego dramaturga i poety.
Reżyseria, scenariusz, zdjęcia: Andrzej Ficowski
Aktorzy: Magda Jędrysiak, Wojciech Kondzielnik, Tomasz Kanczewski
Muzyka: Roman Felczyński
Human Beatbox: Zgas
Podsumowując wydarzenie przedstawiamy Wam kilka zdjęć ze spektaklu, przy okazji zapraszając na kolejne nasze produkcje.
Fot. Marcin Maziej
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Spektakl Dofinansowano ze środków Gminy Wrocław